Zmiany w strukturze administracyjnej Wałbrzycha: likwidacja Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta

Zbliża się czas zamknięcia jednej z jednostek budżetowych wałbrzyskich – Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta (ZDKiUM). Ta wiadomość może być dla niektórych mieszkańców Wałbrzycha niespodziewana. Skąd jednak decyzja o wprowadzeniu tak znaczącej zmiany?

„Po przeprowadzonym szczegółowym przeglądzie i analizie roli ZDKiUM oraz zadań przez niego wykonywanych, doszliśmy do wniosku, że najbardziej sensownym posunięciem będzie likwidacja tej jednostki. Efektem tego procesu restrukturyzacji będzie przeniesienie wszelkich obowiązków związanych z zarządzaniem gminnymi drogami, do tej pory realizowanych przez ZDKiUM, bezpośrednio pod egidę Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu” – tłumaczy samorząd miasta.

Warto odnotować, że ZDKiUM zrealizowało wiele istotnych projektów, w tym budowę obwodnicy oraz drogi sudeckiej. Jednocześnie część obowiązków jednostki, w tym zarządzanie komunikacją miejską, zostało przekazane do Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych sp. z o. o. z/s w Wałbrzychu, co było wynikiem dążenia do usprawnienia ich realizacji i poprawy jakości życia mieszkańców.

Decyzja o zakończeniu działalności ZDKiUM jest efektem dalszej potrzeby uproszczenia procesu realizacji jego zadań oraz minimalizacji kosztów z tym związanych. W wyniku proponowanej zmiany strukturalnej, pracownicy ZDKiUM zostaną przeniesieni do Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu od 1 stycznia 2025 roku, na podstawie art. 231 ustawy Kodeks Pracy z dnia 26 czerwca 1974 roku (Dz. U. z 2023 r., poz. 1465 z późniejszymi zmianami).

Zmiana nie będzie oznaczać obecnej likwidacji jednostki, utraty majątku czy rezygnacji z realizowanych przez nią funkcji zarządczych i wykonawczych. Chodzi raczej o formalne przeniesienie tych obowiązków na inny poziom administracyjny, aby jeszcze bardziej usprawnić ten proces.

Poprawa tego procesu sprawi, że wszystkie te zadania będą realizowane w ramach jednej struktury organizacyjnej i pod jednym kierownictwem, co pozwoli na lepszą koordynację, większą elastyczność i racjonalniejszy podział obowiązków pomiędzy pracownikami. Skupienie funkcji zarządczych w jednym miejscu przyniesie również korzyści finansowe poprzez obniżenie kosztów administracji” – wyjaśnia samorząd Wałbrzycha.